Gesprekken die iets in gang zetten
INCOMPANY TRAININGEN IN GESPREKSBEVRIJDING
Gesprekken die iets in gang zetten
INCOMPANY TRAININGEN IN gespreksbevrijding
In jouw organisatie zit je opvallend vaak in vraaggesprekken, of situaties waarin je gesprekken moet leiden.
- Misschien is het voor het webinars
- Misschien organiseren jullie events
- Misschien zit je vaak in assesments of ander soort vraaggesprekken
- Misschien ben je communicatiemedewerker, HR manager of teamleider
Wat het ook is, je bent hier niet voor niets.
Je wilt je vaardigheden aanscherpen en je denkt misschien dat het voor je collega’s ook interessant is.
Dat treft!
Want we geven de trainingen in interviewen en gespreksleiding ook incompany. Op maat.
‘Meer zelfvertrouwen in onze gesprekken’
Met een groep beleidsmedewerkers volgden we een training verbindende gesprekken leiden. De training heeft indruk achter gelaten. We leerden niet uit te gaan van een methode maar juist jezelf in te zetten als instrument. Jezelf kwetsbaar opstellen leidt tot beter contact, met inwoners en met elkaar. We leerden omgaan met weerstand in communicatie en effectiever en verbindender communiceren. We gaan nu met meer zelfvertrouwen onze gesprekken in en hebben meer handvatten voor het voeren van een verbindend gesprek.
Mijn drijfveer – het goed willen doen – mag er zijn
Tyche weet zeer snel tot de kern te komen van wat jij nodig hebt om een beter interview te houden. Ze leerde mij daarbij dat mijn drijfveer – ‘het goed te willen doen’ en daardoor ‘hard werken’ – er mag zijn. Daarbij was het interessant om ook mijn collega’s in actie te zien. De werkvormen die Tyche inzette gaven nog meer inzicht in mijzelf en in mijn collega’s, waardoor ik hen nog beter heb leren kennen.
GESPREKSBEVRIJDING
Er is niet één manier van communiceren. Iedereen is anders, iedere situatie is anders en ieder onderwerp is anders. En toch gaan in organisaties gesprekken vaak op dezelfde manier. Theo Maassen gebruikte daar een keer een goed woord voor: afsprakenpolonaise. Daar zitten je gesprekken soms in vast. Iedere keer herhalen zich dezelfde patronen en eigenlijk kom je geen steek verder.
Bij het gespreksbureau doen we aan gespreksbevrijding. We bevrijden je gesprekken uit die afsprakenpolonaise en zorgen dat je kan vragen wat je wil weten en kan zeggen wat je denkt.
Want dan kom je tot de kern in je gesprekken, krijg je dat boven tafel wat er speelt en kun je verder komen met elkaar..
Ieder onderwerp kan interessant zijn
Ik wilde leren hoe ik tot de kern kan komen in een gesprek en hoe ik kan leren goed te luisteren.
Tijdens de training leerde ik dat ieder onderwerp interessant kan zijn. Dat hoe persoonlijker ik het maak en ik zaken uitvraag, hoe interessanter het is om naar te luisteren en dat de vragen dan als vanzelf tot je komen.
Ik heb Tyche als een hele fijne trainer ervaren. Rustig, opbouwend kritisch, prettig zelfinzicht, grappig en gewoon superveel kennis van zaken. Ik nam ’t allemaal van haar aan!
Kennis en zelfvertrouwen
Bedankt voor de leerzame en warme trainingsdag. De training sloot goed aan op de leervraag die wij hadden en we zijn allemaal eensgezind in het feit dat we het een grote meerwaarde vinden in ons werk als OR medewerker. Je hebt ons kennis en, met humor, zelfvertrouwen meegegeven waarmee we in de toekomst waardevolle gesprekken hopen te voeren.
WANNEER KUNNEN WIJ JULLIE HELPEN?
Steeds meer organisaties worden afgerekend op resultaat, op acties. En in de haast vergeten we met elkaar te praten. Gesprekken worden gevoerd aan de hand van checklists en agenda’s. En in onze nijver om alles op een goede manier te doen, vergeten we naar de essentie te gaan. Gesprekken staan ingeroosterd van 11.00 tot 11.30 en de agenda dicteert boven datgene wat we echt willen weten.
En daardoor is er ongenoegen in de organisatie. Terwijl iedereen zo z’n best doet.
Als je wil dat:
- je weet hoe je door het schild en harnas van de ander heen kunt breken,
- je boven tafel kunt krijgen wat er werkelijk speelt,
- je op ieder niveau gelijkwaardige gesprekken kunt voeren,
- je gesprekken niet door het proces worden geregeerd,
- je weet wat er in je medewerkers omgaat,
kunnen wij je helpen.
Door te leren je gesprekken daarover te laten gaan waar ze over moeten gaan, ontstaat er een veilige en vertrouwde sfeer. Medewerkers voelen zich gezien en gehoord en dat is de basis van een prettige samenwerking.
Wat levert het op?
- Minder verzuim
- Goed functionerende medewerkers
- Duurzame inzetbaarheid
- Werkgeluk
- Een betere werksfeer
- Hogere productiviteit
- Fysieke, psychische en sociale veiligheid
En dat door echte gesprekken te voeren met elkaar.
Dit is precies wat wij nodig hebben!
Het vertrouwen is gegroeid
Sinds de training ervaren wij een nieuwe trilling in de groep. Er is nieuwe energie om dingen op te pakken, de stressscherpte is er vanaf en we ervaren meer diepgang in het contact, zowel onderling als met onze stakeholders. Het helpt ons om sneller tot de kern te komen.
We hebben meer handvatten om te communiceren, kennen elkaar beter en het vertrouwen is gegroeid. We kijken nog steeds terug op een zeer positieve en leerzame 2-daagse.
Beter contact. Met onszelf, elkaar én onze partners.
Door de communicatietraining kregen we beter contact met onszelf, elkaar én onze externe partners. We leerden dat hoe persoonlijker je je gesprek maakt, hoe interessanter het wordt en dat de vragen dan vanzelf tot je komen. De trainer doorziet bij ieder individu snel wat diegene nodig heeft om tot de kern te komen. Vanuit de prettige gedachte dat ieders patronen en drijfveren er mogen zijn. Je leert jezelf inzetten als instrument en van daaruit contact maken met de ander. De werkvormen die werden ingezet, gaven nog meer inzicht in onszelf en elkaar. We hebben elkaar daardoor beter leren kennen en de samenwerking is verstevigd. Ook met onze externe partners. Het heeft mij gesterkt in mijn opvatting dat een goed gesprek bij (inzicht in) jezelf begint. Dat lijkt misschien confronterend, maar geeft uiteindelijk veel rust.
VOORBEELDEN
Ik geef je een paar voorbeelden:
- Bij een gemeente willen ze meer doen aan diversiteit en inclusie. Er is al een nieuwe medewerker aangenomen die hiervoor gaat zorgen. Maar eigenlijk zijn er nog onbeantwoorde vragen: wat is diversiteit en inclusie precies? Wat willen we in deze gemeente? Wat speelt er bij de medewerkers? In onze training leren ze datgene boven tafel te halen wat bij de medewerkers speelt, waardoor ze daarna het goede beleid kunnen uitzetten.
- Bij een andere gemeente huurden ze tot op heden vaak dagvoorzitters in. Omdat ze graag het talent in de organisaties willen gebruiken, willen ze nu graag eigen dagvoorzitters. Maar hoe leid je een bewonersavond? Hoe ga je om met ‘lastige’ mensen tijdens een inspraakavond en hoe zorg je dat die gesprekken wat opleveren? Met een training gespreksleiding stomen wij de dagvoorzitters klaar.
- Zorginstelling A wil met meer rendement en succes gesprekken voeren met mensen die terug uit verzuim komen. Door een training van het gespreksbureau weten ze beter hoe ze deze medewerkers echt kunnen zien en horen.
- Bij een IT-bedrijf worden vaak klantgesprekken gevoerd. Het is van het grootste belang dat ze in deze gesprekken precies achterhalen wat er speelt. In onze training leren we ze vragen wat ze echt willen weten.
- Bij een architectenbureau kunnen ze prachtige huizen bouwen. Maar gesprekken voeren met de omwonenden is nog een ander verhaal. Vaak zijn er boze inwoners. In onze training leer je hoe je daar mee om kunt gaan.
- Bij een ministerie is er een team wat maar steeds in rondjes draait. Gesprekken lijken steeds hetzelfde te zijn, maar frustraties verminderen niet en manager en medewerkers wijzen naar elkaar. Door te leren hoe ze echt naar elkaar kunnen luisteren, komen ze los van de procedures, regels en checklistjes en kunnen ze weer verder met elkaar.
Écht menselijk contact en échte gesprekken.
Wanneer voel je je echt gehoord en wanneer hoor je de ander? Met deze vragen gingen we aan de slag in de training. De trainer liet ons liefdevol, kundig en met humor ervaren hoe je leiding neemt in een gesprek (niet de regie). We ervoeren aan den lijve wat stilte doet in je gesprek, hoe je je plek inneemt en wat het met de ander doet als je je kwetsbaar durft op te stellen. Het resultaat mocht er zijn: écht menselijk contact en échte gesprekken.
DE TRAININGEN
De trainingen zijn een variant op de Opleiding tot Gespreksbevrijder, maar dan op maat gemaakt voor jullie. Aangepast aan jullie wensen en jullie praktijk.
In zijn algemeenheid geldt dat een training minimaal 4 en maximaal 12 deelnemers heeft en meestal 1 of 2 dagen in beslag neemt (met een minimum van een dagdeel). De investering is afhankelijk van de wensen.
Bij minder deelnemers worden deze doorverwezen naar de trainingen met individuele inschrijving.
Kennismaken?
Ik maak de training altijd op maat en pas hem zowel in lengte als inhoudelijk aan jullie behoeftes aan. Ook de offerte is dus maatwerk.
Graag maak ik kennis om de wensen te bespreken en te kijken hoe we de training helemaal geschikt kunnen maken voor jullie organisatie.
Je kunt eenvoudig een belafspraak maken via mijn online agenda.
Korte vraag? Een mailtje sturen kan ook: tyche@hetgespreksbureau.nl.
